GAZETKA październik – listopad

MALI

EKOLODZY

Nr 1/2016r

                   

PAŹDZIERNIK/LISTOPAD

 

 

 

 

Drodzy Rodzice, Kochane Przedszkolaki

Serdecznie witamy Was w nowym roku szkolnym 2016/2017.

 

Przekazujemy w Wasze ręce pierwszy numer naszej przedszkolnej gazetki.

Za nami czas beztroskich, radosnych wakacji. Wypoczęci i z uśmiechem na twarzy ruszamy do pracy. Przed nami rok pełen nowych przygód, zabaw, ciekawych doświadczeń. Szczególnie miło nam powitać w naszym gronie te Dzieci, które po raz pierwszy przekroczyły próg naszego przedszkola. Przed nowymi  przedszkolakami  trudny czas związany z adaptacją do nowego miejsca  i koniecznością rozstania z rodzicami. Pragniemy jednak zapewnić, iż dołożymy wszelkich starań, aby ten pierwszy krok do samodzielności przedszkolaków był miłym wspomnieniem. W pokonywaniu trudności i rozwiązaniu niektórych problemów pomoże lektura naszych artykułów, do której serdecznie Was  zachęcamy.

 

Wszystkim Przedszkolakom w tym nowym roku szkolnym życzymy dużo radości w zdobywaniu wiedzy, wesołej zabawy, nowych przyjaźni i niezapomnianych przeżyć, a Rodzicom udanej współpracy i zadowolenia.

 

 

 

 

Dlaczego warto czytać książki?

Wiek przedszkolny, to okres tworzenia się u dzieci trwałych nawyków, kształtowania procesów uczuciowych i umysłowych. Wychowanie dobrego
i szczęśliwego dziecka wymaga osobistego zaangażowania rodziców, poświęcenia mu czasu. Czas ten można wykorzystać na wspólne zabawy i czytanie książek dzieciom. Dzięki czytaniu dziecko uczy się słuchać i naśladować dźwięki, a więc czytać należy dziecku już od urodzenia. Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu i buduje trwałe skojarzenie czytania z przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa i więzi.
Gdy dziecko jest nieco starsze, książka utrwala i porządkuje pojęcia o świecie, dostarcza nowych wiadomości, wzbogaca zasób pojęciowy, budzi zainteresowania poznawcze, rozbudza ciekawość świata i pomaga zrozumieć siebie i innych. Książka dostarcza informacji nieznanych z rodzinnego życia, czy otoczenia.

Literatura to przykład pięknego języka, a więc ma wpływ na rozwój mowy; dziecko łatwo utrwala i na długo zapamiętuje melodyjne wierszyki, proste, często słyszane zwroty ze znanej książki; poprzez słuchanie książek uczy się poprawnie i zrozumiale wyrażać swoje myśli. Ważną rzeczą jest fakt, że książka mocno oddziałuje na sferę emocjonalną, dziecko ocenia postępowanie bohaterów, a przez to kształtuje własne prawidłowe postawy, postawy opiekuńcze wobec rodzeństwa, kolegów, przyrody. Książka uczy zasad życia w zespole, gdyż pokazuje jak rozwiązywać konflikty, jak odróżnić dobro od zła.

Szczególną rolę odgrywa baśń, gdyż przenosi ona dziecko w świat fantazji, a przez to uczy przeżywać i reagować. Dziecko poznaje uczucia (współczucie, zauroczenie, zdziwienie), o których samo nie potrafi mówić, a utożsamiając się z baśniowym bohaterem , próbuje wczuć się w jego sytuację i razem z nim przeżywa wszystkie uczucia i emocje. Bajki i baśnie zatem pozwalają maluchowi na uświadomienie sobie swoich emocji oraz skłaniają do ich wyrażania, np. poprzez rysunek, ruch. Ponadto baśniowe krainy i legendarne postacie rycerzy, czy wróżek pobudzają dziecięcą wyobraźnię i zachęcają do wejścia w niecodzienny świat, w którym dziecko czuje się bezpiecznie, bo panuje w nim jednoznaczny podział na dobre i złe, w którym ceni się dobre zachowania, a potępia złe. To bezpieczeństwo zapewnia także osoba czytająca, która jest cały czas i wyjaśnia dziecku, to czego ono nie rozumie. Książka powinna gwarantować dobre zakończenie przywracające wewnętrzny spokój.

W baśni dobro zawsze zwycięża, a to uczy dziecko optymizmu i zachęca do walki z przeciwnościami. Wspólne głośne czytanie zbliża do siebie.

W trakcie czytania należy pozwolić dziecku na zadawanie pytań, na wątpliwości, powrót do poprzedniej strony. Aby wzmocnić przekaz, czytający powinien modelować głosem, używać rekwizytów, mimiki twarzy i gestów; czytać głośno i wyraźnie i nie omijać niezrozumiałych dziecku słów, ale je tłumaczyć. Czytając należy pokazywać ilustracje, gdyż tekst i obraz tworzą nierozerwalną całość. Ilustracja nie musi być jednoznaczna, ale buduje nowe wątki i zachęca dziecko do wyobraźni. Humor zwarty w książce należy mocno wyeksponować, gdyż dziecko śmiejąc się jeszcze bardziej przeżywa uczucia bohaterów, a obserwując dorosłego uczy się rozpoznawać radość, złość, itp. Innym ważnym aspektem obcowania dziecka z książką od najmłodszych lat, a więc słuchania bajek, opowiadań dorosłych, recytacji wierszyków i mimowolnej lub celowej ich nauki na pamięć, wspólnego z rodzicem oglądania książeczek i opowiadania obrazków, posiadania własnej biblioteczki z bajkami i prawidłowego obchodzenia się z nimi jest spontaniczne interesowanie się literkami i czynienie wysiłków, aby je rozpoznać i odczytać.


ZŁOTA LISTA

książek polecanych przez Fundację „ABCXXI -Cała Polska czyta dzieciom”

do czytania dzieciom

 

Kategorie wiekowe oznaczają sugerowany dolny przedział wieku dziecka przy czytaniu mu na głos.

 

Wiek 0-4 lata:

·         Marta Bogdanowicz (opracowanie) -Rymowanki -przytulanki

·         Paulette Bourgeois, Brenda Clark -seria o Franklinie

·         Jan Brzechwa -Wiersze i bajki

·         Gilbert Delahaye -seria o Martynce

·         Danuta Gellnerowa –Cukrowe miasteczko

·         Anita Głowińska –Kicia Kocia (seria)

·         Dimiter Inkiow -Ja i moja siostra Klara (seria)

·         Czesław Janczarski -Miś Uszatek; Gdzie mieszka bajeczka

·         Janosch -Ach, jak cudowna jest Panama (seria)

·         Astrid Lindgren -Lotta z ulicy Awanturników

·         Hanna Łochocka –O wróbelku Elemelku

·         Sam McBratney -Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham

·         Nele Most, Annet Rudolph -Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno

·         Sven Nordqvist –Kiedy mały Findus się zgubił (seria)

·         Beata Ostrowicka -Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę!

·         Joanna Papuzińska -Śpiące wierszyki

·         Eliza Piotrowska –Bajka o drzewie

·         Renata Piątkowska -Opowiadania z piaskownicy

·         Annie M.G. Schmidt –Julek i Julka (seria)

·         Annette Steinhauer –Mądra Mysz(seria)

·         Małgorzata Strzałkowska –Zielony, żółty, rudy, brązowy

·         Julian Tuwim -Wiersze dla dzieci

·         Wojciech Widłak -Pan Kuleczka (seria)

Wiek 4-6 lat:

·         FlorenceAtwater,Richard Atwater -Pan Popper i jego pingwiny

·         Hans Christian Andersen -Baśnie

·         Wiera Badalska –Ballada o kapryśnej królewnie

·         Liliana Bardijewska –Zielony Wędrowiec;  Moje -nie moje

·         Grażyna Bąkiewicz -Kosmiczni odkrywcy -Franio i jego babcia

·         Marcin Brykczyński –zbiory: Jedna chwilka, uczuć kilka; Co się kryje w sercu na dnie; 12 kolorów;12 miesięcy

·         Jan Brzechwa –Pan Drops i jego trupa

·         Wanda Chotomska –Wiersze; Pięciopsiaczki

·         Carlo Collodi -Pinokio

·         Vaclav Ćtvrtek -Bajki z mchu i paproci; O gajowym Chrobotku ●; Podróże furmana Szejtroczka

·         Iwona Czarkowska –Biuro zagubionych zabawek

·         Dorota Gellner –zbiory: Przedszkolakom; Czarodziejski świat; Ziewnik; Wiersze dla dzieci

·         Eva Janikovszky –Gdybym był dorosły

·         Czesław Janczarski –Jak Wojtek został strażakiem

·         Grzegorz Janusz –Misiostwo świata

·         Hanna Januszewska –O Pleciudze

·         Roksana Jędrzejewska-Wróbel –Sznurkowe historie, Maleńkie Królestwo królewny Aurelki, Florka (seria)Mała zima

·         Lucyna Krzemieniecka-O Jasiu Kapeluszniku

·         Tadeusz Kubiak –Wiersze na dzień dobry

·         Åsa Lind –Piaskowy Wilk

·         Astrid Lindgren -Pippi Pończoszanka; Emil ze Smalandii

·         Hugh Lofting -seria o Doktorze Dolittle

·         Beata Majchrzak -Opowieść o błękitnym psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci

·         Kornel Makuszyński -Przygody Koziołka Matołka

·         Małgorzata Musierowicz -Znajomi z zerówki

·         Alan A. Milne -Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka

·         Pija Lindenbaum -Nusia i bracia łosie (seria)

·         Joanna Papuzińska–zbiory: Pims, którego nie ma;Wierszyki domowe, Król na wagarach; Pod bajdułem;

·         Renata Piątkowska -Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni

·         Gianni Rodari-Bajki przez telefon (w tym Historyjki o Alicji, która zawsze wpadała w kłopoty);

·         Zofia Rogoszówna –Dzieci Pana Majstra

·         Tomasz Samojlik –Żubr Pompik. Tropy na śniegu(seria);Nauczę cię pływać, moja wyderko;

·         Ulf Stark –Cynamon i Trusia. Wiersze o złości i radości (seria); Jak tata pokazał mi wszechświat

·         Małgorzata Strzałkowska -Leśne Głupki; Wiersze do poduchy, Wyliczanki z pustej szklanki

·         Anna Świrszczyńska –Dziwny tygrys ●; O chciwym Achmedzie

·         Julian Tuwim –Pan Maluśkiewicz i wieloryb

·         Emilia Waśniowska –Kiedy słychać ptaki

·         Danuta Wawiłow –Wiersze

·         Max Velthuijs -Żabka i obcy


Rodzicu pamiętaj, że najlepszym i najtrwalszym podarunkiem jaki można dać dziecku jest wykształcenie.

 

ZAGADKI MADREJ GŁÓWKI – Zagadki o bajkach

 


Idzie, idzie bajka w świat
W czarodziejskiej szacie
Przyjrzyjcie się dobrze –
Może ją poznacie?..

 

Jest ubrana jak na bal:
W długą suknię, w piękny szal
Rozpuściła jasne włosy
Rąbek sukni już unosi
Tańczy lekko na paluszkach
Czy królewna to, czy wróżka?
Trzewiczek jej z nóżki spadł!
Czy już teraz każdy zgadł?…
(Kopciuszek)

 

Kto to buty widział czerwone?
Chodzi w jedną, w drugą stronę,
To „miau” – woła, oczy mruży
To poprawia but zbyt duży
Lub przy bucie sznurowadło..
Któż to taki? Trudno zgadnąć?…
(Kot w butach)

 

Kukułeczka kuka w lesie
Kto to wchodzi? Koszyk niesie
A na głowie ma czapeczkę
Zawiązaną na wstążeczkę
Niesie koszyk, w tym koszyku
Pełno różnych smakołyków
(Czerwony kapturek)

 

Stoi piękny na górze
Otoczony gęstwiną
Mieszka z nim cud królewna
Wraz z królewską rodziną
(zamek)

 

Nieraz w bajkach widziałem
I zwiedzałem go w snach
Ale naprawdę Ci powiem:
Częściej widzę go w drzwiach
(zamek)

 

Jakim to pojazdem, ciągniętym przez konie
Podróżowali niegdyś królowie w koronie?
(karoca)

 

Malutki człowieczek z waszych bajeczek
(krasnoludek)

 

Bajkowe panienki, nie lubią sukienki
Wszystkie wolą rybi ogon
I dlatego pływać mogą
(syrenki)

 

Fala wiślana pluskiem ją sławi
Tarczą i mieczem broni Warszawy
(syrena)

 

Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka
Dlatego też jej imię brzmiało..
(Calineczka)

 

Z płatka róży kołderka
A kołyska z orzecha
Taka mała drobinka
Tyle przygód ją czeka
(Calineczka)

 

Chociaż kłopoty z wilkiem miała
Wyszła z opresji zdrowa i cała
(Czerwony Kapturek)

 

Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka
Którzy w lesie spotkali chatkę zrobioną z pierniczka?
(Jaś i Małgosia)

 

Jaka to dziewczynka ma roboty wiele
A na pięknym balu gubi pantofelek?
(Kopciuszek)

 

W jakiej bajce spotkasz dziadka z długą brodą
Chałupinkę starą i sieci nad wodą?
(Bajka o rybaku i złotej rybce)

 

Jakie to zwierze z bajek
Ma takie zwyczaje
Gdy chce połknąć wnuczkę
To babcie udaje?
(wilk)

 

Łatwo mnie poznacie
Gdy wspomnicie bajkę
Chodziłem tam w butach
I paliłem fajkę
(Kot w butach)

 

Kto mieszkał w jamie tuż nad Wisłą
I zionął ogniem jak ognisko?
(Smok wawelski)

 

Jaka osoba z dawnych bajek
Z miotłą się wcale nie rozstaje?
(czarownica)

 

Każda królewna, a tym bardziej ona
Winna uważać na wrzeciona
(Śpiąca królewna)

 

Jakie to maluchy zawsze są brodate
I ciężko pracują tak zimą, jak latem
(Krasnoludki)

 

W chatce krasnoludków mieszka
Prześliczna królewna..
(Śnieżka)

 

Kto listy pisać chciał drobnym maczkiem
I po to kupił raz maczku paczkę?
(Kaczka Dziwaczka)


 

 

 

 

Październik miesiącem dobroci dla zwierząt.

Trwa październik, a wiele osób wciąż nie wie o tym, że jest on wyjątkowym miesiącem zarówno dla naszych domowych pupili, jak również tych mniej uprzywilejowanych zwierząt hodowlanych.

W październiku rozpoczynamy gromadzeniekarmy dla zwierząt z kołobrzeskiego  schroniska,a także pokarmu dla ptaków. Zachęcamy wszystkich do przynoszenia darów do grup. Wszystkie dary zostaną dostarczone do Schroniska .

8 pomysłów na Jesienne zabawy

Piękna jesień przynosi mnóstwo radości i… możliwości. Drzewa stają się kolorowe i obfitują w swoje owoce – jarzębinę, kasztany, żołędzie. Ku uciesze dzieci, liście, jeden za drugim, spadają z drzew, radośnie wirując na wietrze, a pająki niestrudzenie snują swe pajęcze sieci, bo przecież ten początkowy piękny okres jesienny nazywamy babim latem.

Jesienią można się bawić na tysiąc sposobów. Ogranicza nas, naprawdę(!), tylko nasza wyobraźnia. Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw z jednym z materiałów, jakie daje nam Pani Jesień, mianowicie z liśćmi.

Zabawy na dworze

Osobiście jestem zwolenniczką codziennych spacerów. Uważam, że żadna cudna zabawa w domu nie zastąpi codziennej dawki słońca, wiatru czy nawet chłodu szczypiącego w policzki. Pozwólmy dziecku zbierać liście, podrzucać je, tarzać się w nich, kopać, brykać,  grzebać, skakać na nie. A gdy wszystkie szaleństwa w końcu się znudzą, zaskoczcie dziecko poniższymi zabawami.

 

Latawiec z liści

Latawce są cudne, a taki, który można zrobić w przysłowiową minutę, jest rewelacyjną alternatywą zarówno dla małych znudzonych spacerem brzdąców jak i zmarzniętych długą zabawą „dorosłych dzieciaków”. Zbieramy duże liście, np. klonu, przywiązujemy nitką jeden do drugiego tak, by tworzyły linię, całość możemy dodatkowo przywiązać do patyka i gotowe. Biegając, liście układają się jak ogon latawca, szumią i cieszą oko feerią barw.

Segregowanie liści

Zbieramy z dzieckiem różnobarwne liście. Młodszemu możemy zaproponować ich posegregowanie według dominujących kolorów, starszaka możemy poprosić o posegregowanie liści według kształtów, rodzaju drzewa z jakiego pochodzą. Zabawa ta może być wprowadzeniem do rozmów na temat barw jesieni czy kolorów w ogóle, jak również na temat nazw drzew. Dodatkowo możemy rozszerzyć zabawę o dopasowanie do poszczególnych liści, owoców danego drzewa.

Mały Detektyw w akcji

Przygotowujemy dziecku karty pracy z obrazkami drzew i ich nazwami znajdującymi się w Waszej okolicy. Karty można zrobić samodzielnie lub pobrać z internetu z tzw. boxów, czyli platform wymiany materiałów Montessori. Po wykonaniu kart, wybieramy się na wycieczkę w poszukiwaniu drzew widniejących na obrazkach. Analogicznie można zrobić karty z obrazkami liści i bawić się w ten sam sposób. Można wreszcie połączyć te dwie zabawy. Po znalezieniu drzewa, można poprosić dziecko o znalezienie odpowiedniego kształtu liścia czy nawet przyporządkowanie jego owoców.

Zabawy w domu

 

Stworki – potworki vel Liściaki

Stworki – potworki vel Liściaki wyglądają nieziemsko (w końcu to stworki) na czarnym papierze. Wystarczy przykleić do niego liść i odpowiednio go ucharakteryzować. Dla przykładu z plasteliny można mu dorobić oczy, z nosków klonu zrobić wąsy, z jarzębiny uśmiech, ze słonecznika nogi itd. Efekt cudny!

Zamalowywanie liści

Na białym lub czarnym materiale, może być stara koszulka, rewelacyjnie wyglądają odwzorowane farbami kontury liści. Wystarczy przyłożyć liść do materiału, pociągnąć pędzlem w górę i w dół i gotowe. Można też liśćmi stemplować koszulkę. Wówczas cały liść pokrywamy farbą a następnie go odbijamy. Zabawa genialnie ćwiczy rękę, zaznajamia z różnymi kształtami liści, pozwala na samodzielny dobór kolorów podczas pracy, a co najważniejsze sprawia, że stara koszulka nabiera nowego wyrazu. Taka koszulka idealnie sprawdzi się podczas balu jesieni.

Tworzenie własnych jesiennych liści

Na grubszym papierze rysujemy różne kształty liści, które następnie wycinamy. Do torebek strunowych wlewamy po kilka rodzajów farb w kolorach jesiennych – żółtym, czerwonym, brązowym, wkładamy liście, zamykamy torebki i pozwalamy dziecku na swobodne ich malowanie poprzez głaskanie, uklepywanie, rozdeptywanie torebki z całą jej zawartością. Efekt bombowy, farby cudnie się przenikają, nadając liściom iście jesiennego widoku.

Liście z masy solnej

Przygotowujemy masę solną, rozwałkowujemy ją na dość cienki placek i wycinamy z niej liście. Można je przyozdobić rodzynkami, pestkami dyni, ziarnami słonecznika, grochem, migdałami, tym, co kto ma w domu, pamiętając o dość głębokim włożeniu ozdobników w masę, by po jej wyschnięciu, nie wypadały z niej. Liście można też zwyczajnie pomalować farbami, co również wygląda imponująco i świetnie nadaje się jako jesienna ozdoba domu. Należy tylko pamiętać, że jeżeli mamy w planach wieszanie takich liści, to przed suszeniem masy, należy zrobić w niej dziurkę. Bardzo to ułatwi późniejsze wieszanie.

Liściowa dopasowywanka

Na arkuszu papieru odrysowujemy różne kształty liści. Dobrze, by było ich dużo i by były wysuszone. Zabawa polega na tym, by dziecko przyporządkowało liście do ich odrysowanych kształtów. Trudniejszą wersją tej zabawy jest dopasowywanie liści tego samego rodzaju, ale różnej wielkości. Ta prosta zabawa, z niczego, ćwiczy spostrzegawczość, koordynację oko – ręka, uczy precyzji jak również utrwala nazwy roślin.        Udanej zabawy!

 

SPACEROWY NIEZBĘDNIK

Ubierając dziecko na jesienną wyprawę, pamiętajmy o tym, aby malca nie przegrzewać. Ubierz go na tzw. „cebulkę” – w lekką kurtkę lub pikowaną kamizelkę, która ogrzeje plecy, a kiedy wyjdzie słońce i zrobi się ciepło łatwo będzie ją zdjąć. Ważne są dobre i wygodne buty. Podczas każdego spaceru przydatne będą również wilgotne chusteczki, bowiem w czasie zabawy dziecko na pewno pobrudzi sobie ręce. Zawsze zabieraj ze sobą coś do picia i „na ząb”. Zmęczony bieganiem i zabawą maluch na pewno chętnie przekąsi „co nieco”.

 

 

 

 

 

 

Złóż obrazek:

 

 

 

Opracowały:

mgr Anna Sobocińska

mgr Justyna Pajdak